fredag den 27. juni 2014

Det sku' vær' så skidt og så' er det faktisk godt …


her - kan du læse lidt om mine tanker omkring den nye sygedagpengelov


Efter førtidspensionsreformen, fleks- og kontanthjælps reformen har mange, incl mig selv oparbejdet en skepsis og mistro når det omhandler reformer inden for beskæftigelsesområdet. Men når vi ser på sygedagpengereformen, er den så, så dårlig? Eller handler det om, hvilke ”briller vi ser på den med”? 

Når vi holder den nye sygedagpengelov op imod den tidligere, er der faktisk sket forbedringer, så vi er på rette vej, vel vidende at ”træerne ikke vokser ind i himlen” og der er fortsat plads til forbedringer. Men heller ikke ”Rom blev bygget på én dag”.

Sygedagpengelovens omdrejningspunkt er ”uarbejdsdygtighed” og ikke som den gængse forventning, at man er rask. Det glemmer vi ofte, velbegrundet, for når sygdom rammer os eller vores kære, er vi jo mest optaget af om de bliver raske igen. Men spørgsmålet omkring syg kontra rask henhører til sundhedsvæsnet og ikke social- og beskæftigelsesområdet. 

Sygedagpengeloven handler om, forsørgelsesgrundlaget ud fra en samlet vurdering af sygedommen og, hvordan den har indvirkning på arbejdsevnen. 

Med den nye lov, som træder delvis i kraft pr 1.7.14, finder jeg, at det sociale sikkerhedsnet bliver bedre. Men selvfølgelig kommer det an på implementeringen af reformen. 

Her 7 punkter for, hvorfor jeg synes det er en forbedring. 



1.       Varighedsbegrænsningen afskaffes – førhen var der ingen ydelse til dem, som ”faldt ud af sygedagpengesystemet”, det er der nu. Det er en forbedring.
2.       Hvis man er visiteret til kategori 1, der omhandler dem, hvor der forventes genoptagelse af arbejdet indenfor 8 uger, er det op til den enkelt kommune at fastlægge hvornår og hvordan opfølgningen skal finde sted, og hvad indholdet skal være (sdpl § 13b stk 2) – det er og bliver en tillidserklæring til borgerne og kommunerne, hvilket er en forbedring i forhold til tidligere mistillid til både borgerne og de ansatte ude i kommunerne.
3.       Hvis man ved revurdering, af den samlede situation ikke kan genoptage arbejdet skal der foretages en vurdering ift forlængelsesmulighederne (§ 24 – syg mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder). Beskæftigelsesministeren Mette Frederiksen (MF) forventer at op mod 75 % af denne målgruppen kan blive forlænges, primært efter § 27 stk. 2 og 3 – hvor stk 2 også omhandler manglende lægepapir – det er en forbedring, at en så stor gruppe kan forlænges, i op, til henholdsvis 69 uger og 134 uger.
4.       Dem som er sygemeldt på grund af en alvorlig, livstruende sygdom, kan forlænges jf. §27 stk 5, og i den forbindelse har MF i bemærkningerne efter 1. behandling præciseret, at ”forlængelsesmuligheden ikke kun skal være begrænset til personer med en sygdom i terminalfasen, men også vil omfatte personer, der har en livstruende, alvorlig sygdom i tidligere sygdomsfaser, dvs. personer, hvor man ikke har klarhed over, hvilket forløb sygdommen vil få.” Ligeledes fremgår det af bemærkningerne i lovforslaget, at ”afgørelse om forlængelse af sygedagpengeydelsen som følge af en livstruende, alvorlig sygdom vil ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering af om der foreligger en livstruende alvorlig sygdom. Sædvanligvis i form af en statusattest fra den praktiserende læge eller anden behandlende læge og ikke fra en lægekonsulent” – det er altså den læge, man har tilknytning og som kender én, der kommer med vurdering der lægges til grund og ikke længere en ukendt, aldrig mødt lægekonsulent. Det er en klar forbedring.
5.       De personer, der ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27, får, efter den nye lov, ret til et jobafklaringsforløb og kan derved modtage ressourceforløbsydelse. Denne ydelse er uafhængig af ægtefælle indtægt eller formue. Det vil primært være personer med diffuse og komplekse problemstillinger, som førhen ”fald imellem to stole” og hverken fik hjælp eller et forsørgelsesgrundlag – det er en klar forbedring for denne målgruppe, der førhen var overladt til ingen hjælp.
6.       Hjælpen i Jobafklaringsforløbene er ligeledes sikret ift fremtidige forsørgelsesgrundlag og forløbene skal tage udgangspunkt i ”en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand” (LAB § 68d stk 1). Borgeren skal have en koordinerende sagsbehandler og rehabiliteringsplan, hvor der ved opfølgning skal genvurderes og ”et jobafklaringsforløb kan højst have en varighed på 2 år under forudsætning af, at personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom” (LAB §68d stk 4). Såfremt kommunen vurderer, at personen er i målgruppen for LAB § 683 stk 1, nr. 2 eller 3 (uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og fortsat i målgruppe for et nyt jobafklaringsforløb eller i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension) skal sagen forelægges rehabiliteringsteamet – derved sikres en individuel og helhedsorienteret hjælp, hvilket må siges at være en forbedring.
7.       Lægekonsulentens magt afskaffes – det er da en forbedring, som må glæde mange.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar